loading...
فایل های علمی
مدیر بازدید : 34 سه شنبه 15 فروردین 1396 نظرات (0)

مولوی و شمس تبریزی

مولوی و شمس تبریزیدسته: تاریخ
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 17 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 9

این تحقیق با فرمت ورد ، قابل ویرایش ، در 9 صفحه تهیه شده استجلال الدین محمد بن بهاءالدین محمد بن حسینی خطیبی بکری بلخی معروف به مولوی یا ملای روم یکی از بزرگترین عارفان ایرانی و از بزرگترین شاعران درجه اول ایران بشمار می رود

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

 مولوی و شمس تبریزی 


مولوی

جلال الدین محمد بن بهاءالدین محمد بن حسینی خطیبی بکری بلخی معروف به مولوی یا ملای روم یکی از بزرگترین عارفان ایرانی و از بزرگترین شاعران درجه اول ایران بشمار می رود. خانواده وی از خاندانهای محترم بلخ بود و گویا نسبش به ابوبکر خلیفه میرسد و پدرش از سوی مادر دخترزاده سلطان علاءالدین محمد خوارزمشاه بود و به همین جهت به بهاءالدین ولد معروف شد.

جلال الدین محمد بن بهاءالدین محمد بن حسینی خطیبی بکری بلخی معروف به مولوی یا ملای روم یکی از بزرگترین عارفان ایرانی و از بزرگترین شاعران درجه اول ایران بشمار می رود. خانواده وی از خاندانهای محترم بلخ بود و گویا نسبش به ابوبکر خلیفه میرسد و پدرش از سوی مادر دخترزاده سلطان علاءالدین محمد خوارزمشاه بود و به همین جهت به بهاءالدین ولد معروف شد. 

وی در سال ۶۰۴ هجری در بلخ ولادت یافت. چون پدرش از بزرگان مشایخ عصر بود و سلطان محمد خوارزمشاه با این سلسله لطفی نداشت، بهمین علت بهاءالدین در سال ۶۰۹ هجری با خانواده خد خراسان را ترک کرد. از راه بغداد به مکه رفت و از آنجا در الجزیره ساکن شد و پس از نه سال اقامت در ملاطیه (ملطیه) سلطان علاءالدین کیقباد سلجوقی که عارف مشرب بود او را به پایتخت خود شهر قونیه دعوت کرد و این خاندان در آنجا مقیم شد. هنگام هجرت از خراسان جلال الدین پنج ساله بود و پدرش در سال ۶۲۸ هجری در قونیه رحلت کرد. 

شمس‌تبریزى 

شمس‌الدّین محمد‌بن على‌بن ملک‌داد تبریزى از بزرگان صوفیه و پیشروان این قوم در قرن ششم و هفتم هجرى است که به‌ سبب تأثیر عظیمى که در جلال‌الدّین محمد بلخى داشت و به‌علت آنکه مولوى از روى ارادت ”دیوان کبیر“ خود را به‌نام او کرد، در ادب فارسى شهرت بسیار یافته است. برخى از تذکره‌نویسان به غلط او را از نژاد کیابزرگ امید داعى اسمعیلیان شمرده‌اند. ولادتش باید در حدود سال ۵۸۲هـ اتفاق افتاده باشد. دورهٔ تعلیم و ریاضت و مجاهدت شمس‌الدّین در تبریز سپرى شد و او در آنجا خدمت چند تن از بزرگان صوفیه مانند شیخ‌رکن‌الدّین سَجاسى و بابا کمال جندى و ابوبکر سَلّه‌باف تبریزى را درک کرد. سفرهاى پى‌درپى او سبب شد تا برخى او را ”شیخ‌پّران“ بخوانند.

شمس‌ بعد از مدت‌ها سیر و سفر و ریاضت در شهرهائى از قبیل بغداد و حلب، هنگامى که شصت سال از عمرش مى‌گذشت در بیست و ششم جمادى‌الآخر سال ۶۴۲هـ به قونیه رسید و در آن شهر ملاقات او با مولوى و دلباختگى آن شاعر کامل بدو اتفاق افتاد. کیفیت این ملاقات را در کتاب‌هاى ترجمه به‌صورت‌هاى مختلف نقل کرد‌ه‌اند که گاه افسانه‌آمیز به‌نظر مى‌رسد. همین‌قدر معلوم است که جلال‌الدّین محمد پس از آن ملاقات دست از وعظ و تعلیم بازداشت و با شمس به خلوت نشست و با همهٔ استادى نوآموز گشت. این امر بر اهل قونیه خاصه بر مریدان مولانا گران آمد و با شمس به دشمنى و عناد برخاستند و او در شوال ۶۴۳ به دمشق رفت و بعد از پانزده سال اقامت در آنجا به اصرار مولانا در ۶۴۴ به قونیه بازگشت و میان او و مولانا قواعد الفت همچنان مستحکم بود تا آنکه در سال ۶۴۵ به‌دست عده‌اى از شاگردان متعصب مولانا که گویا فرزندش علاءالدّین نیز جزء آنان بود کشته شد و یا به قول دیگر ناپدید گردید.

شمس‌تبریزى صوفیى عالم و کامل بود ولى علاقه‌اى به تألیف و تصنیف نداشت. از وى فقط مجموعهٔ سخنانش به‌نام مقالات شمس در دست است که به طبع رسیده و نیز شمس‌الدّین افلاکى ده فصل از سخنان لطیف او را در مَناقب العارفین خود آورده است. نحوهٔ بیان در مقالات شمس‌ ساده و بسیار روان و مبنى بر شیوهٔ تخاطب است.

نوع فایل:word

سایز:17.0 KB  

 تعداد صفحه:9

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

برچسب ها : مولوی و شمس تبریزی , دانلود مولوی و شمس تبریزی , مولوی و شمس تبریزی , مولوی , شمس تبریزی , خوارزمشاه , دیوان کبیر , تذکره‌نویسان , صوفی , مقالات شمس‌ , افسانه‌آمیز , تحقیق , جزوه , مقاله , پایان نامه , پروژه , دانلود تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه , دانلود پروژه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2093
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 36
  • بازدید امروز : 35
  • باردید دیروز : 1,121
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 1,351
  • بازدید ماه : 2,148
  • بازدید سال : 12,569
  • بازدید کلی : 186,021